Gislinge skole beredskabsplaner

På denne side, ligger Holbæk kommunes overordnede planer for kriseberedskab og fortsat drift:
På denne side ligger delplanen for læring og trivsel:
Beredskabsplaner for Gislinge skole og SFO:
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan - Vold og trusler mod medarbejdere
Gældende for Gislinge skole og SFO |
|
Situation
|
Denne indsatsplan har til formål at sikre en hensigtsmæssig håndtering af episoder, hvor en medarbejder er blevet udsat for vold/overgreb eller trusler om vold. Definition på vold/overgreb: · Er en påtvungen krænkelse eller overskridende handling.
Vold/overgreb kan være af både fysisk og/eller psykisk karakter: · Fysisk i form af et korporligt overfald, slag, spark, bid, spyt, kasten med ting, at blive tilbageholdt.
· Psykisk i form af verbale ’overfald’, verbale/skriftlige trusler, mobning. |
Alarmering
|
· Ved behov for akut lægehjælp ringes 112. Ved opkald til 112 skal du oplyse:
Efter opkald til 112 skal du altid:
|
Opgaver
|
|
Handlinger
Sådan gør du ved overfald og trusler:
|
Straks:
SÅDAN YDER DU KOLLEGIAL PSYKISK FØRSTEHJÆLP I TILFÆLDE AF VOLD ELLER TRUSLER:
Handlinger umiddelbart efter hændelsen:
Holbæk kommunes HR-afdeling kan kontaktes ved behov for psykologhjælp: Spørgsmål kan sendes til psykolog@holb.dk
Opfølgning:
|
Ledelse og organisation
|
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformationer. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr
|
I akutte tilfælde: Benyt førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobil tlf. og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter. Anvender dit arbejdssted ambulancebreve, benyttes disse. Et ambulancebrev indeholder oplysninger om, hvilke nærmeste kollegaer den voldsramte ønsker skal hjælpe, samt hvilke personer der kan yde omsorg i hjemmet. |
Kommunikation
|
|
Kontaktoplysninger
|
|
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er af Tina Teglers den 150923 |
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved alvorlige ulykker med børn og/eller personale involveret
Gældende for Gislinge skole og SFO |
|
Situation
|
Et eller flere børn og/eller voksne er kommet alvorligt til skade, mens de er i skole/institution. |
Alarmering
|
|
Opgaver
|
At stoppe ulykken, hjælpe tilskadekomne og tage hånd om eventuelle vidner til ulykken. |
Handlinger
|
Straks
Umiddelbart efter/resten af dagen
SÅDAN YDER DU KOLLEGIAL PSYKISK FØRSTEHJÆLP HVIS DER ER SKET EN ALVORLIG ULYKKE:
Opfølgning
|
Ledelse og organisation
|
Skolen udpeger/sammensætter en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformationer. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
Skolelederen har ansvaret for kommunikation og opfølgning. |
Bemanding og udstyr
|
Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjerte-starter. |
Kommunikation
|
|
Kontaktoplysninger
|
|
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er af Tina Teglers den 14092 |
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved længerevarende IT-nedbrud (+ 24 timer)
Gældende for Gislinge skole og SFO |
|
Situation
|
I tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud følger alle enheder indenfor LAER disse overordnede retningslinjer, tilpasses den enkelte enhed efter behov. OBS: Der laves en lokal indsatsplan for de områder/enheder, hvor det er påkrævet at have en ’back-up plan’. Den lokale indsatsplan skal beskrive hvordan det sikres, at vigtige oplysninger kan tilgås i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud. Ved IT-nedbrud forstås en situation, hvor kritiske systemer (såsom Aula, Tabulex/SFO Børn og personale, TEA, TRIO, Assemble/NemPlads) er utilgængelige i en længere periode, f.eks. pga. manglende forbindelse til internettet. Det er ikke muligt at tilgå eller udskrive vigtige oplysninger, såsom elektronisk dokumentation, børnelister, kontakt oplysninger (fx på forældre), oplysninger om medicinering o.l. Eksempler på oplysninger der skal være tilgængelige i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud:
Metoder til sikring af adgang til vigtige data (forslag):
|
Alarmering
|
Konstaterer medarbejderne et IT-nedbrud, tages der kontakt til skolelederen. Skolelederen kontakter andre skoler/institutioner i kommunen for at få et overblik over omfanget af nedbruddet. Er det et enkelt IT-system, der ikke fungerer, kontaktes den pågældende leverandør. Skoleleder eller pædagogisk leder kontakter kommunens IT-afdeling telefonisk ved længerevarende IT-nedbrud; dels for at orientere om problemet, og for at finde ud af, hvor udbredt/alvorligt problemet er, og om det kan afhjælpes centralt fra. Ved behov for akut, kritisk IT-hjælp og/eller orientering af kommunens IT-afdeling i tilfælde af nedbrud ringes på 72 36 43 77 eller der skrives til isikkerhed@holb.dk IT-vagten/Vagttelefonen kan kontaktes ved nedbrud på kritiske IT-systemer udenfor normal arbejdstid på 72 36 12 34. It-vagten/Vagttelefonen omfatter udelukkende kritisk IT f.eks. fejl eller nedbrud på:
|
Opgaver
|
|
Handling
|
Den enkelte enhed skal lave en lokal indsatsplan med beskrivelse af, hvilke oplysninger, der er vigtige at sikre adgang til i tilfælde af et IT-nedbrud, og hvordan dette lavpraktisk kan gøres. Enhederne bør overveje følgende:
|
Ledelse og organisation
|
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformation. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr
|
Skolelederen vurderer behovet for ekstra bemanding, - fx ved behov for udførelse af flere ’manuelle’ opgaver grundet manglende adgang til fagsystemer e.l. Hvilket udstyr der skal anvendes til sikring af kritiske data besluttes lokalt og nedfældes i en lokal indsatsplan. |
Kommunikation
|
Se afsnit om ’Alarmering’ Skolelederen:
Ved nedbrud der berører hele/større dele af kommunen sørger den centrale krisestab for orientering af relevante samarbejdspartnere (at elektronisk information ikke kan sendes og modtages). |
Kontakt oplysninger
|
Kontakt oplysninger på:
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
Opbevaring af personfølsomme oplysninger i tilfælde af fysiske udskrifter mv., brug af harddisk, USB osv. [GDPR] ’ Dobbeltlås-princippet’. (fysiske dokumenter låses inde i et skab i et aflåst rum). |
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er af Tina Teglers den 140923 |
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan – Børn der forlader en institution eller forsvinder i forbindelse med ekskursioner, ture o.l.
Gældende for Gislinge skole og SFO |
|
Situation
|
Denne indsatsplan handler om de situationer, hvor et barn forsvinder fra eller forlader en institution. Det kan både være på selve matriklen eller i forbindelse med ture, lejrskoler, ekskursioner mm. |
Alarmering
|
Alarmering kan komme fra andre børn, ansatte eller øvrige personer, som har observeret et barn, der vækker bekymring, idet barnet færdes på egen hånd. Den, der modtager beskeden om et bortkommet barn, alarmerer skoleleder/pædagogisk leder. Skoleleder/pædagogisk leder:
|
Opgaver
|
Dagtilbud
Indskoling/mellemtrin
Udskoling Dette er ikke umiddelbart en akut situation, men barnets alder og funktionsniveau skal selvfølgelig tages i betragtning. Har eleven været væk over 20 min. og der ikke kan skabes kontakt til eleven, bliver situationen akut. Brug evt. en kammerat til at komme i kontakt med eleven via mobiltelefon. |
Handlinger
|
Straks
Umiddelbart efter/ resten af dagen
Opfølgning Uddrag og overdrag umiddelbar læring af situationen. Sikre tryghed i den øvrige forældregruppe og børnegruppe – afhængigt af, hvad der er sket.
|
Ledelse og organisation
|
Skolen udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontakt information. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
|
Kommunikation
|
|
Kontakt oplysninger
|
|
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er af Tina Teglers 140923
|
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved brand
Gældende for Gislinge skole og SFO |
|
Situation
|
I tilfælde af brand og behov for evakuering følger alle enheder disse overordnede retningslinjer. VIGTIGT: Denne indsatsplan skal tilpasses for hver enkelt enhed i henhold til de lokale forhold på matriklen. |
Alarmering
|
Den person der opdager branden, aktiverer brandalarmen. (Indgangen ved Salen). Når brandalarmen lyder:
Ved opkald til 112 skal du oplyse:
Efter opkald til 112 skal du altid:
|
Opgaver
|
Ved mindre brand: Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l. Ved større brand: Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes. |
Handling
|
Straks: Ved mindre brand: Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l. Ved større brand: Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes.
Handlinger umiddelbart efter hændelsen:
Opfølgning: Skolelederen følger op på de kriseramte, og de personer der fortsat modtager krisehjælp. |
Ledelse og organisation
|
Skolen udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformationer. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr
|
[jf. lokal indsatsplan for placering af ovenstående]. Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk Der forefindes hjertestarter ved Gislinge Boldklub, Brugen og Gislinge Forsamlingshus. Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter.
|
Kommunikation
|
|
Kontaktoplysninger
|
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
Link til kommunens hjemmeside om, hvilken bistand PPR yder: |
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er opdateret af Tina Teglers 140923 |
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved overgreb på børn
Gældende for Gislinge skole og SFO |
|
Situation
|
En medarbejder får kendskab til eller mistanke om at et barn/en ung har været udsat for vold eller seksuelt overgreb jf. Socialstyrelsens definitioner heraf. Denne viden kan komme fra udsagn fra barnet selv, eller fra vidner eller fra tilståelse fra den person, som har udsat barnet eller den unge for overgreb. Mistanken kan også komme fra observationer af mærker, hændelser eller ændret adfærd hos barnet/den unge Håndteringen af en mistanke eller viden er afhængig af, hvem mistanken om overgreb retter sig mod:
|
Alarmering
|
Som medarbejder skal man informere sin skoleleder eller pædagogiske leder om sin mistanke/viden.
- Beskrivelserne sendes efter aftale med vagten hurtigst muligt som en underretning. Sendes der fra en intern Holbæk kommune mail sendes der til mail underretning@holb.dk Hvis der ikke sendes fra en Holbæk kommune mail sendes den til sikunderret@holb.dk (brug send sikkert knappen) - Skolelederen eller den pædagogiske leder kontakter Børn, Unge og Familiers vagt på telefon 72 36 47 73 umiddelbart efter at denne er blevet gjort bekendt med mistanken. Barnets forældre må ikke orienteres. - På baggrund af dialog med lederen om mistanken, sammenholdt med viden om barnet/ den unge/familien vurderer Børn, Unge og Familiers vagt, hvad der videre skal ske.
Den der får mistanke eller viden skal tage direkte kontakt til leder af Børn, Unge og Familiers myndighedsafdeling eller leder af tværgående opgaver i Børn, Unge og Familier. Leder af myndighed Børn og Unge: 72 36 12 76 Leder af tværgående opgaver, den sociale indgang: 72 36 46 37 Vagttelefon: 72 36 47 73 Leder for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 20 62, kmoll@holb.dk Leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Lasse Sømmergaard: |
Opgaver
|
|
Handling
|
Skoleleder eller pædagogisk leder beder medarbejder(e) om at nedskrive hvilke tegn, signaler eller hændelser, der ligger til grund for vedkommendes viden eller mistanke. Nedskriv præcist hvad du/I har hørt/set/gjort i den konkrete situation. Afhængigt af, hvem mistanken er rettet mod, er handlingerne følgende: • Mistanken er rettet mod barnets forældre og/eller familie: Beskrivelserne sendes efter aftale med Børn, Unge og Familiers vagt hurtigst muligt som underretning til underretning@holb.dk
• Mistanken er rettet mod et andet barn: Børn, Unge og Familier (myndighed og PPR vurderer i samarbejde med leder og/eller chef for Læring og Trivsel det videre forløb.
• Mistanken er rettet mod en ansat: Børn, Unge og Familier (myndighedsafdelingen) orienterer chef for Læring og Trivsel, der træffer afgørelse om det videre forløb. Herunder indkaldelse af beredskabsteamet og kontakt til politiet. |
Ledelse og organisation
|
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontakt information. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne. Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats. Børn, Unge og Familier (myndighed) leder den del af indsatsen, der handler om barnets tryghed og trivsel med inddragelse af de ansatte, som barnet kender. Børn, Unge og Familier iværksætter dermed de efterfølgende handlinger, der er beskrevet i den eksisterende beredskabsplan Hvis mistanken er rettet mod en ansat, aktiveres Læring og Trivsels centrale krisestab (se delplan for roller). Læring og Trivsels centrale krisestab skal f.eks. forholde sig til:
|
Kommunikation
|
Hvis mistanken gælder en ansat, tager kriseberedskabet i øvrigt stilling til følgende:
|
Kontakt oplysninger
|
|
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er opdateret af Tina Teglers 140923 |
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved tilfælde af alvorlig, smitsom sygdom
Gældende for Gislinge skole og SFO |
|
Situation
|
Et eller flere børn eller ansatte udviser symptomer på en alvorlig, smitsom sygdom. Der er risiko for, at børn og voksne kan blive smittet af alvorlig sygdom i institutionen, skolen eller anden arbejdsplads i Læring og Trivsel.
Liste over smitsomme sygdomme, herunder anmeldelsespligtige: https://www.sst.dk/da/Viden/Smitsomme-sygdomme Sundhedsstyrelsens publikation: Smitsomme sygdomme hos børn og unge
|
Alarmering
|
Hvor kommer alarmen fra?
Hvem skal alarmeres? I tilfælde af anmeldelsespligtig smitsom sygdom:
I andre tilfælde af alvorlig, smitsom sygdom:
|
Opgaver
|
|
Handling
|
|
Ledelse og organisation
|
Alle arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer og kontaktinformationer. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne. Skolelederen leder indsatsen (kriseleder). Skolelederen er ansvarlig for, at de øvrige roller i den lokale krisestab besættes samt for at orientere chef for Læring og Trivsel, Karina Møller på telefon 72 36 20 62 eller mail kmoll@holb.dk |
Bemanding og udstyr
|
Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere: www.hjertestarter.dk |
Kommunikation
|
Kriselederen Informerer egen nærmeste leder og sørger for, at de berørte børn og forældre orienteres via telefon.
Ansvarlig for involverede personer Udarbejder, i samarbejde med sundhedsplejen og den kommunikationsansvarlige, information til personale og forældre, som ikke er i risikogruppen.
Ansvarlig for log og dokumentation Udarbejder notat, som beskriver forløbet og sender det til kriselederen.
Ansvarlig for kommunikation Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, håndterer presse, web og intranet samt anden formidling til involverede.
|
Kontaktoplysninger
|
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
Vær opmærksom på evt. behov for ekstra rengøring af lokaler – efter vurdering af Sundhedsplejen eller Styrelsen for Patientsikkerhed. |
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er opdateret af Tina Teglers 140923
|
Her kan du læse og se Holbæk kommunens delplan for beredskab 2023:
Delplan beredskab Holbæk kommune
Sidst opdateret
29.09.2023
Ansvarlig redaktør